Sommarlov och höststart i coronaåret

I dagarna börjar ett nytt skolår, oftast till glädje för eleverna som vill kunna träffa sina kompisar, framför allt gymnasieelever som med digital undervisning har varit fysiskt isolerade under flera månader och där många har kommit fram till att man pluggar bättre i skolan än hemma.

Skolledningarna och lärarna däremot ställs inför nya problem när närvaron av fler i skolan ska ordnas enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Äldre elever, de mellan 16 och 18 år, brukar trakta efter sommarjobb för att bättra på ekonomin men Stockholms Stad sänkte antalet feriejobb på sommaren drastiskt från 9 000 till nästan hälften när daghem, äldreomsorgen och LLS-verksamheten på grund av smittorisken föll bort som arbetsgivare för ungdomarna. Krisledningsnämnden rekommenderade därför Stockholms Stad att genom upphandling på 3,6 -4.5 miljoner kronor vinna externa arbetsgivare. Ett av dessa företag blev Svevia AB som bygger och sköter om Sveriges vägar och infrastruktur. På bilderna här intill sköter ungdomarna vägar i stadsdelen Bromma genom att skrapa bort ogräs som tar sig sin rätt att växa mellan stenplattor och kullerstenar. Otänkbart att detta kan göras utan musik från mobilerna.

Svevia är ett typexempel för den bolagisering som skedde i Sverige när Vägverkets avdelning  för produktion 2009 blev ett fristående statligt företag med säte i Solna och verksamhet i hela landet.

Med skolstarten och starten för högskolor och universitet i en storstad kom självklart debatten upp om kollektivtransporten ska klara det växande antalet trafikanter enligt de påbjudna avstånden mellan personerna. Det finns till exempel inte så få elever som under rusningstiden åker kors och tvärs genom Stockholm eftersom deras föräldrar enligt det fria skolvalet har varit på jakt efter en skola oavsett avstånd.

Efter kontakt med Seko-tunnelbaneklubbens ordförande erfar SKP i Stockholms län att de fackliga kraven till SL är att tunnelbanan kör med vanlig trafik samt långa tåg och tillräckligt med kundservicevärdar som har ett öga på trafikflödet och kan ingripa om så behövs.

Det verkar vara en effektivare och mer ansvarstagande hållning än trafikregionrådet  Kristoffer Tamsons munskydd.

De yngsta eleverna med föräldrar samlade till skolstart utanför Blackebergsskolans annex

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *